سپتامبر 22
بازدید : 1234
نظرات : بدون دیدگاه
فرآیند آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام)

نخستین روش در فرآیند آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام)، آشنا ساختن آنان با نامها و القاب ائمه اطهار (علیهم السلام) است. ذکر نام و توصیف القاب هر یک از حضرات معصومان (علیهم السلام) برای کودکان ضمن آشناسازی آنان با این اسامی مبارک و زیبا، آنها را با شخصیت انسان نیز آشنا می کند؛ […]

نخستین روش در فرآیند آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام)، آشنا ساختن آنان با نامها و القاب ائمه اطهار (علیهم السلام) است. ذکر نام و توصیف القاب هر یک از حضرات معصومان (علیهم السلام) برای کودکان ضمن آشناسازی آنان با این اسامی مبارک و زیبا، آنها را با شخصیت انسان نیز آشنا می کند؛ زیرا نام و لقب ائمه اطهار (علیهم السلام) هر یک علت و فلسفه خاصی دارد که با شنیدن آن نام به ذهن تداعی می کند. نامها و لقب هایی که برای معصومان (علیهم السلام) وجود دارد، معمولاً از جانب خدا، رسول خدا و یا معصوم دیگر انتخاب شده اند. طبیعی است که چنین اسامی و القابی بار معنایی خاصی دارند. در احادیث و سیره معصومان (علیهم السلام) به علل انتخاب نام و لقب ائمه اطهار (علیهم السلام) فراوان اشاره شده است. مثلاً، درباره لقب امام علی (علیه السلام)، به «ابوتراب» که پیامبر به او لقب داده، آمده است: «لانه صاحب الارض و حجه الله علی اهلها بعد رسول اللّه و به بقاؤها والیه سکونها»؛ «چون بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) علی (علیه السلام) صاحب زمین و حجت خدا بر اهل آن است و بقا و نظام زمین به وسیله آن حضرت برقرار می باشد»، وی ابوتراب لقب گرفته است. هم چنین درباره نام گزاری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به «فاطمه» از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین نقل شده است: «انما سمیت ابنتی فاطمه، لان الله عزوجل فطمها و فطم من احبها من النار»؛ «همانا دخترم، فاطمه نام گزاری شده به خاطر آن که خداوند او و دوستانش را از آتش بریده است». تمامی اسامی و القاب امامان معصوم حاکی از معنا و مفهوم ویژه ای است که در شخصیت آنها تجلی یافته و بیانگر یکی از ویژگی های شخصیتی آنان است.

چه خوب است که مربیان و به خصوص والدین نام و القاب هر یک از ائمه اطهار (علیهم السلام) را با تبیین معنا و مفهوم آن به کودکان بیاموزند تا ضمن فراگیری اسامی اهل بیت (علیهم السلام) با شخصیت آنان هم آشنا شوند.

توصیف شخصیت اهل بیت (علیهم السلام) با ذکر اسامی و القاب ایشان در سیره و گفتار رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فراوان است و احادیث متعددی از آن حضرت رسیده که به نوعی اهل بیتش را معرفی می کند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) گاه همه ائمه اطهار (علیهم السلام) را به ترتیب با نام و مشخصات معرفی می کند و گاه برخی از آنان و یا فرد خاصی را با جملات و کلمات زیبایی که مناسب با شأن او است توصیف می نماید. آن حضرت فرمود: «… الائمه بعدی اثناعشر اولهم علی بن ابی طالب و آخرهم القائم، خلفایی و اوصیایی و اولیایی و حجج الله علی امتی بعدی المقربهم مؤمن و المنکر لهم کافر»؛ «امامان بعد از من دوازده نفرند که اول ایشان علی بن ابی طالب (علیه السلام) و آخر آنها قائم می باشند آنان جانشینان و اوصیا و اولیای من هستند و حجتهای خدا بر امتند که هر کس آنها را پذیرفت مؤمن و هر که انکار کرد کافر است».

روش آشناسازی با اهل بیت (علیهم السلام) به شیوه توصیف اسامی و القاب و تعلیم آنها اختصاص به سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) ندارد؛ بلکه در سیره و کلام سایر معصومان (علیهم السلام) نیز وجود دارد. با بررسی زندگی اهل بیت می توان به این نتیجه دست یافت که به طور کلی سیره امامان معصوم (علیهم السلام) این بوده که هر کدام در زمان حیات خویش امام بعد از خود را با تمام مشخصات به شیعیان معرفی می کرد و بدین طریق زمینه اختلاف نسبت به امام بعدی را از بین می برد.

نویسنده این مطلب :

جعفری
همچنین بخوانید :

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما