جایگاه ویژه اینترنت در ساختار خانواده

اینترنت امروزه جایگاه ویژه‌ای در ساختار زندگی خانواده‌ها پیدا کرده است و رایانه به عنوان یک وسیله اما با کاربردی متفاوت‌تر، متنوع‌تر و شخصی‌تر وارد خانه شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی‌های نوین در جامعه حاکم می‌سازد. دلیل اصلی خانواده‌ها از خرید رایانه و […]

اینترنت امروزه جایگاه ویژه‌ای در ساختار زندگی خانواده‌ها پیدا کرده است و رایانه به عنوان یک وسیله اما با کاربردی متفاوت‌تر، متنوع‌تر و شخصی‌تر وارد خانه شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی‌های نوین در جامعه حاکم می‌سازد. دلیل اصلی خانواده‌ها از خرید رایانه و اتصال شبکه اینترنت در منزل، آموزش است. والدین اعتقاد دارند که این ابزار، نگرش کودک را به مدرسه، بهبود می‌بخشد؛ اما با گسترش سریع استفاده از این فن‌آوری، سؤال مهمی که ایجاد می‌شود این است که تاثیر آن بر ارتباطات بین اعضا خانواده به چه صورت است.

 

استفاده از اینترنت به چند دلیل بر روابط خانواد تأثیر می‌گذارد که عبارت است از:

– استفاده از اینترنت، یک فعالیت زمان‌گیر است؛ پس می‌تواند مدت تعامل کودک با خانواده‌اش را کاهش دهد. زمان اختصاص داده شده برای تعامل با یکدیگر، پیش شرط ارتباط با کیفیت است.

– اینترنت، کشمکش‌های جدیدی را در خانواده ایجاد کرده و وجود فقط یک رایانه در منزل، رقابتی بین کودک و والدین برای استفاده از رایانه ایجاد می‌کند که گاهی سبب کشمکش می‌شود.

– استفاده از صفحات وبی که از نظر محتویات، متناسب سن کودک نیستند سبب بحث و کشمکش بین والدین و کودکان می‌شوند.

– والدین نگران هستند که اینترنت کودک را از سایر فعالیت‌ها منحرف کند و همچنین اثر ایزوله کننده‌ای بر او داشته باشد.

یکی دیگر از الگوهای رفتاری منفیِ که متأثر از رشد فناوری و اینترنت، اعتیاد به اینترنت است. نگران‌کننده‌ترین جنبه اعتیاد به اینترنت، آسیب دیدن کودکان است. آنها به‌راحتی به بازی‌های چند نفره حتی بخش‌های مبتذل، وابسته می‌شوند. معتادان به اینترنت، ساعت‌های بسیار طولانی در طول روز را به استفاده از این وسیله ارتباطی می‌گذرانند به نحوی که عملکرد شغلی و اجتماعی آنها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. کارشناسان، این نوع استفاده غیر‌طبیعی از اینترنت را اصطلاحاً ” اعتیاد به اینترنت” می‌نامند. علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از این افراد، دستیابی به راهی برای سرکوبی اضطراب‌ها و تنش‌های زندگی است. به گفته پژوهشگران، احتمال اعتیاد به اینترنت در افراد گوشه‌گیر و افرادی که در ارتباط‌های اجتماعی و بین‌فردی خود مشکل دارند بیش از سایرین است.

 

علائم شناخته شده این اختلال شامل:

– استفاده از رایانه جهت خوش‌گذرانی، شادی یا تسکین استرس.

– احساس تحریک‌پذیری غیرقابل کنترل و افسردگی، زمانی که از رایانه استفاده نمی‌کنند.

– صَرف زمان طولانی و هزینه زیاد برای سخت افزار و نرم‌افزار، روزنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به رایانه.

– بی‌خیال شدن نسبت به کار، مدرسه و خانواده

نویسنده این مطلب :

جعفری
همچنین بخوانید :

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما