نوامبر 2
بازدید : 685
نظرات : بدون دیدگاه
بد دهنی کودکان برای جلب توجه است!

آیا میدانید مغز انسان با واژه های زننده، رکیک و زشت متفاوت با سایر لغات رفتار مینماید . بصورت کلی زبان در نیمکره چپ مغز و در قشر مخ پردازش می گردد. اما ناسازها در نواحی پایین تر مغز همراه با غرایز و احساسات پردازش میگردد. انسانها قادر هستند دشنامها و کلمات رکیک را ۴ […]

آیا میدانید مغز انسان با واژه های زننده، رکیک و زشت متفاوت با سایر لغات رفتار مینماید . بصورت کلی زبان در نیمکره چپ مغز و در قشر مخ پردازش می گردد. اما ناسازها در نواحی پایین تر مغز همراه با غرایز و احساسات پردازش میگردد. انسانها قادر هستند دشنامها و کلمات رکیک را ۴ برابر سریعتر از سایر لغات بخاطر بسپارند. و همین مساله باعث شده که کودکان نیز الفاظ بد را سریعتر یاد بگیرند .
ممکن است دیده باشید که در جمع های خانوادگی و یا به هنگام تعطیل شدن مدارس کودکان یکدیگر را با القاب بدی صدا میکنند و به هم ناسزاگویی میکنند اما وقتی که از والدین آنها پرس و جو میشوند بعضا خواهند گفت که ما از این الفظ استفاده نکرده اگر شما هم از ان دسته والدین هستید که میخواهید بدانید چرا کودکان بد دهنی میکنند و چگونه میتوان این عادت زشت را از بین برد .


والدین بد دهن کودکان بد دهن خواهند داشت :
در تمامی مباحث روانشناسی برای بررسی یک اختلال در کودک ابتدا بایستی پدر و مادر مورد بررسی قرار گیرند زیرا کودکان‌ رفتارهای ‌ والدین خود را بطور ناخودآگاه‌ درونی‌ سازی میکنند. این رفتارهای‌ درونی سازی شده در کودکان نهادینه میشود و سپس کودک برطبق این‌ معیارها عمل‌ می‌کند؛ که به آن‌ فرآیند همانند سازی‌ گویند.‌ والدین اولین و مهمترین الگوی اخلاقی کودکان محسوب میشوند زیرا کودکان عاشق پدر و مادر خود هستند و آنها را الگوهای قوی‌ میداند.این وضعیت به دوصورت خودش را نشان خواهد داد :
استفاده از ناسزا و بددهنی در خانواده امری عادی رایج محسوب میگردد : که در اینصورت کودک با تقلید مستقیم این رفتار ناپسند را انجام خواهد داد .
بستگان نزدیک خانواده مانند عمو، دایی و یا حتی خود پدر و مادر لحن جالب کودک ر برای تفریح و سرگرمی خود قرار داده و و از کودک میخواهند به جهت شوخی و خنده هم که شده الفاظ بد را تلفظ نماید سپس در سن ۵-۶ سالگی کودک اینکه کودک خردسال دچار عارضه بد دهنی شده و والدین مجبور میشوند به درمان این اختلال بپردازند .
گاهی‌ مابین‌ درونی‌ سازی کردن ‌ یک‌ رفتار و برون ریزی آن‌ وقفه زمانی‌ می افتد ؛ بعنوان‌ مثال، کودک‌ حرف بدی را ماهها پیش از زبان‌ پدر یا مادر شنیده، اما اکنون آنرا بر زیبان می آورد .
نکته :‌ والدین‌ اگر به کودک خود بددهنی کنند و حتی اگر به شخص دیگری حرف زشتی بزنند کودک از آنها این مدل رفتار را می آموزد .

آموزش الفاظ زشت در جامعه توسط کودکان :
ممکن است کودکان بددهنی را از افراد دیگر بیاموزند مثلا کودکی که به مهد کودک میرود و یا در مدرسه از بچه های دیگر این الفاظ را یاد بگیرد .
بد دهنی کودکان برای جلب توجه :
کودکانی که مورد توجه والدین نمیباشند و توسط پدر و مادر خود تشویق نمیشوند ممکن است برای جلب توجه منفی والدین ازالفاظ بد و ناسزاگویی استفاده نمایند . در برخی موارد کودکان‌ با به زبان ‌آوردن‌ حرفهای‌ زشت‌ میتوانند به‌ خواسته‌ های‌ خود برسند. بنابراین‌ بدزبانی‌ را راهی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اهداف‌ خود تلقی‌ می ‌کنند و در درازمدت‌ جزو رفتار آنان‌ خواهد شد.

بد دهنی علامت یک اختلال رفتاری :
اختلالات رفتاری درکودکان گروهی از اختلالهای رفتاری را تشکیل میدهد که شامل دروغگویی افراطی وشیطنت و فرار از مدرسه میگردد. اینگون کودکان دارای اختلالات رفتاری ممکن است پرخاشگر، بددهن، گستاخ و بی اعتنا باشند و نسبت به بزرگترها رفتار منفی شدیدی را نشان دهند.
سایر موارد شامل:
بد دهنی به دلیل اختلال شخصیت:این مساله مخصوصا در اختلالات شخصیتهای ضد اجتماعی بیشتر دیده میشود
بددهنی در پسیکوزهای کودکان :
بطور خلاصه شامل دسته ای از بیماریهای جدی روحی و روانی را شامل میشود که بیمار درطی حملات تهاجمی بیماری ممکن است به بددهنی و توهین به سایر افراد بپردازد.
بد دهنی در عقب افتادگی ذهنی :
وجود رفتار نامتناسب اجتماعی و از جمله پرخاشگری در کودکانی که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند دیده شده .

چگونه با بددهنی کودکان برخورد کنیم :
مسلماً با شناسایی‌ علت‌ رفتار نادرست، می‌توانیم‌ در رفع‌ آن‌ موفق‌ تر عمل‌ کنیم:
۱ . والدین از خودشان شروع کنند : اگر والدین دوست دارند که فرزندشان بد دهنی نکند و یا به اصطلاح فرزند با ادبی را تربیت کنند اولین قدم آنست که خودشان را اصلاح کنند و از بکار بردن الفاظ زشت و ناسزا خودداری نمایند .
۲ . اگر کودک با کودکان بددهن دیگری در ارتباط است ، بایستی‌ او را از این‌ افراد دور کنیم‌ حتی اگر نیاز است مهد کودک او را تغییر دهیم و به‌ جای‌ آنها دوستان‌ خوب‌ و مؤدب‌ را جایگزین‌ کنید .
۳ . در انتخاب‌ فیلمها و کارتونهایی که کودک تماشا میکند دقیق باشید و اگر ‌ فیلمی‌ مناسب‌‌ کودک‌ نیست، اجازه دیدن آنرا به کودک خود ندهید .
۴ . به چیزهایی که کودک معترض است گوش دهید .
۵ . هرگز کودک‌ نباید به‌ این‌ وسیله‌ به‌ خواسته ‌اش‌ برسد؛ بلکه‌ بایستی‌ به‌ او فهماند، چنانچه‌ دست‌ از این‌ نوع‌ رفتار بردارد و حتی‌ از این بابت عذرخواهی‌ کند، به‌ خواسته‌ اش‌ خواهد رسید.
۶ . اگر کودک ناسزایی گفت و معنی آنرا نمیدانست به هیچ وجه به او نخندید بلکه به او بگویید که این حرف بدی است .
۷ . کودک را تا میتوانید در مواقعی که حرف بد نمیزند و کارهای خوبی انجام میدهد تشویق کنید . حتی مواقعی برای او جوایزی تهیه کنید و به او بگویید برای اینست که امروز یا این هفته حرف بدی به زبان نیاوردی .

  • ممکن است کودک دچار اختلالات رفتاری یا شخصیتی باشد که حتما بایستی توسط روانشناس کودکان مورد بررسی قرار گرفته و درمان گردد.
    به هر حال هرگاه پدر و مادر مواجه با بد دهنی درکودک خویش گردند بهترین توصیه آنست که با نشان دادن رفتاری حاکی از نارضایتی به کودک بفهمانند که رفتار وی مقبول آنان نیست . این طرز رفتار بسیار مؤثرتر از تنبیه بدنی کودک میباشد و در بسیاری موارد موجب ترک عادت مزبور میگردد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی
همچنین بخوانید :

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما