فوریه 7
بازدید : 881
نظرات : بدون دیدگاه
رقابت یا حسادت؟!

رقابت یکی از واقعیت های زندگی است. برای بسیاری از کودکان رقابت انگیزه ایجاد می کند اما رقابت فقط مسئله بردن نیست، حداقل نباید این طور باشد. فرزندتان باید برای شرکت در رقابت خود را قوی احساس کند و اعتماد به نفس داشته باشد. برای ایجاد احساسی مثبت راجع به رقابت در فرزندتان نکات زیر […]

رقابت یکی از واقعیت های زندگی است. برای بسیاری از کودکان رقابت انگیزه ایجاد می کند اما رقابت فقط مسئله بردن نیست، حداقل نباید این طور باشد. فرزندتان باید برای شرکت در رقابت خود را قوی احساس کند و اعتماد به نفس داشته باشد. برای ایجاد احساسی مثبت راجع به رقابت در فرزندتان نکات زیر را در نظر داشته باشید.
به کار انجام شده بها دهید و نه نتیجه نهایی. به جای اینکه بگویید «کی برنده شد؟» یا «نمره ات چند شد؟» بپرسید «چطور شد؟» یا «از امتحانت راضی هستی؟»

توانایی باخت بدون احساس شکست را در فرزندتان تقویت کنید. به کودک تان کمک کنید بفهمد که برد و باخت هر روز پیش می آید به او برای فراموش کردن شکست و حرکت به جلو کمک کنید و نقاط قوت منحصر به فرد او را یادآوری کنید. فرزندتان را تشویق کنید به تلاش ادامه دهد چون استمرار تلاش احساس خوبی در درون انسان به وجود می آورد.

از احساساتی شدن در مورد رقابت ها بپرهیزید. اگر لازم است در زمان انجام فعالیت های رقابتی در منزل بمانید و به محل برگزاری نروید. مراقب باشید آن قدر درگیر بازی یا فعالیت نشوید که به فرزندتان فشار وارد کنید یا جنبه تفریحی مشارکت در آن را از بین ببرید. این رقابت متعلق به فرزندتان است پس اگر زیادی درگیر آن شده اید، عقب نشینی کنید.

به چیزی بیش از برد یا نمره بالا بها دهید. چیزی در مورد فرزندتان و نحوه مشارکت او برای برد را انتخاب کنید: «تو با صبر و لبخندت به مربی ات دلگرمی دادی»، «چقدر خوب آرامشت را حفظ کردی»، «این دفعه دو نمره بالاتر گرفتی». کودکانی که تشویق می شوند همیشه برنده اند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما