مارس 3
بازدید : 871
نظرات : بدون دیدگاه
ریاضی را در باغچه تمرین کنید

فعالیت‌های سرگرم‌کننده و در عین حال ساده در حیاط خانه روش خوبی برای شکستن یکنواختی زندگی کودکان و تقویت قدرت خلاقیت در فرزند شماست. این فعالیت‌ها تنها ایده‌هایی برای سرگرم کردن کودکان در حیاط خانه است. به طور حتم، شما با تکیه بر خلاقیت می‌توانید راه‌های بسیاری برای سرگرم کردن کودکان در حیاط منزل پیدا […]

فعالیت‌های سرگرم‌کننده و در عین حال ساده در حیاط خانه روش خوبی برای شکستن یکنواختی زندگی کودکان و تقویت قدرت خلاقیت در فرزند شماست. این فعالیت‌ها تنها ایده‌هایی برای سرگرم کردن کودکان در حیاط خانه است. به طور حتم، شما با تکیه بر خلاقیت می‌توانید راه‌های بسیاری برای سرگرم کردن کودکان در حیاط منزل پیدا کنید و لحظات هیجان‌انگیزی برای آن‌ها فراهم کنید. فقط لازم است هنگام بازی تناسب سن کودک خود را با بازی مورد نظرتان در نظر داشته باشید و هر بازی را در فصل مناسب انجام دهید. از همه مهم‌تر اینکه بازی انتخابی شما مورد علاقه و ترجیح کودک باشد تا بتواند به قدر کفایت لذت ببرد. برای آشنایی با چند فعالیت جذاب و هیجان‌انگیز و در عین حال ساده، با ما همراه باشید.

۱. ریاضی را در باغچه تمرین کنید
این بازی می‌تواند علاقمندی کودک به اعداد را افزایش دهد. برای انجام آن می‌توانید به باغچه حیاط خود یا پارک محله‌تان بروید و شروع به اندازه‌گیری طول یک گیاه خاص، شمارش گل یا شکوفه‌های یک بوته مشخص کنید. پس از مدتی خواهید دید کار و بازی با اعداد تا چه اندازه برای کودکتان راحت است.

۲. قدردانی کنید
با این فعالیت ساده می‌توانید اهمیت قدردانی را به کودک خود آموزش دهید. برای این کار می‌توانید در حیاط منزل راه بروید و با بردن نام هر شیء از آن قدردانی کنید. برای مثال بگویید: «درخت از تو ممنونم که اینقدر زیبا هستی.» از کودک بخواهید هر چند روز یک بار اسم یک شخص، حیوان، فعالیت یا هر آنچه به او احساس خوبی می‌دهد بنویسد و از او قدردانی کند. مواردی را که از آن قدردانی کرده‌اید یادداشت کنید و به آن هر هفته مراجعه کنید. به این ترتیب، کودک مدام نظاره‌گر رشد تعداد چیزهایی است که به او احساس خوب می‌دهند و او بابت وجود آن‌ها قدردان است.

۳. به یک مرکز خدمات اجتماعی محلی بروید
بهترین زمانی که می‌توانید کودکتان را با کمک کردن به دیگری آشنا کنید دوران کودکی است. با در نظر گرفتن سن کودک، یک مرکز مناسب انتخاب کند و با کودکتان برای بازدید به آنجا بروید. این مکان می‌تواند ایستگاه آتش‌نشانی، اداره پست، خانه سالمندان، مرکز نگه‌داری کودکان، بانک یا هر جای دیگری باشد که احساس می‌کنید مناسب است. ابتدا بررسی کنید برای ملاقات آن‌ها لازم است از پیش وقت بگیرید یا هر زمان که دوست داشتید می‌توانید برای بازدید اقدام کنید. همچنین می‌توانید کودک خود را به مرکز خرید یا فروشگاه‌های خوار‌بارفروشی نزدیک خانه ببرید و به او نشان دهید محصولات چگونه دسته‌بندی می‌شوند و در جاهای مختلف فروشگاه قرار می‌گیرند.

۴. حشره شکار کنید
اگر کودک تمایل به این کار دارد، به او یک ظرف شیشه‌ای یا یک کاغذ بدهید و از او بخواهید حشره‌ای را که می‌بیند بگیرد و به جای فرار کردن هنگام دیدن حشره، آن را در شیشه یا روی کاغذ بگذارد، بادقت مشاهده‌اش کند و درباره آن گفتگو کند. از کودک بخواهید پس از انجام بررسی‌های دقیق و شناخت حشره، حشره را خارج از خانه رها کند. این فعالیت جرئت‌ورزی کودک را افزایش می‌دهد و تجربه ناشناخته‌ها را وارد دایره امن کودک می‌کند.

۵. به جستجوی گنج بروید
بسته به فصلی که در آن قرار دارید، می‌توانید به همراه کودکتان برنامه مناسبی برای جستجو و پیدا کردن یک گنج بریزید. در ابتدا، یک نقشه بکشید و نقاطی را که گنج در آنجا وجود دارد مشخص کنید. خوبی اینگونه جستجو برای گنج این است که می‌تواند داخل خانه، حیاط، پارک محله، کنار ساحل و توسط هر کسی که از کودکتان مراقبت می‌کند انجام شود. اما به خاطر داشته باشید، این بازی حتما باید کنار یک بزرگ‌تر و با مسئولیت او انجام شود. برای کودک یک لیست از آنچه باید پیدا کند تهیه کنید. خودتان می‌توانید آن‌ها را مخفی کنید و نشانه‌های لازم را برای یافتن آن به کودک بدهید. برگ‌های رنگی، صدف‌ها و پرها می‌توانند فاکتورهای مناسبی برای گنج باشند که شما پنهانشان کرده‌اید.

۶. حباب بازی کنید
حباب‌بازی فعالیت بسیار هیجان‌انگیزی برای سرگرم کردن کودک است. برای کودک خود یک دستگاه حباب‌ساز تهیه کنید و چالشی برایش ایجاد کنید که بخواهد در مدت مشخصی تعداد زیادی حباب درست کند. برای ساختن حباب‌های بسیار بزرگ تلاش کند یا حباب‌ها را به پرواز درآورد و سعی کند حباب‌هایش مدت زمان بیشتری بماند و نترکد.

۷. طلوع و غروب آفتاب را در یک روز تماشا کنید
آیا تاکنون کودکتان را به تماشای این دو اتفاق منحصربه‌فرد طبیعت در یک روز دعوت کرده‌اید؟ می‌توانید به جای اینکه او را فقط به دیدن غروب یا طلوع آفتاب تشویق کنید، برنامه‌ریزی کنید تا کودک بتواند آنچه در آسمان اتفاق می‌افتد در یک روز ببیند و مسیر رفت و آمد خورشید را نظاره و درباره‌اش گفتگو کند. برای این کار لازم است طبق هماهنگی قبلی صبح خیلی زود برخیزید، صبحانه دلپذیری تدارک ببینید و همزمان که طلوع آفتاب را نظاره می‌کنید، از خوردن صبحانه کنار هم لذت ببرید. عصر آن روز، در حالی که در تدارک شامی خوشمزه به همراه کودک خود هستید، می‌توانید برای تماشای غروب دل‌انگیز خورشید بروید و لذت ببرید، سپس به آشپزخانه برگردید و با کمک هم به پخت شام شبتان ادامه دهید.

۸. ساحل دریا را به حیاط خانه تان بیاورید
اگر نزدیک ساحل زندگی نمی‌کنید یا نمی‌توانید کودکتان را به ساحل ببرید، می‌توانید یک فضای ساحلی در حیاط یا بالکن خانه‌تان برای کودکتان ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید یک استخر پلاستیکی مخصوص کودکان را از آب و لوازم ساحلی پر کنید. استخر را تا اندازه‌ای پر کنید که کودک بتواند در آن شناور شود. تعدادی صدف را، که از پیش جمع‌آوری کرده بودید، دور و بر حیاط بریزید و از کودک بخواهید آن‌ها را جستجو و در یک ظرف کوچک جمع‌آوری کند.

۹. با برگ درختان طراحی کنید
طراحی و رنگ‌آمیزی برگ‌هایی که از درختان چیده‌اید می‌تواند راه خوبی برای نزدیک کردن و آشنایی هر چه بیشتر کودک با طبیعت باشد. برای انجام این فعالیت، لازم است تعداد زیادی برگ در اندازه و اشکال مختلف جمع‌آوری کنید. در بشقاب رنگ بریزید و از کودک بخواهید برگ‌ها را یک‌باره در رنگ فرو کند و روی کاغذ سفید فشار دهد.

۱۰. کتاب برگ های پاییزی درست کنید
از مقواهای رنگی هم‌اندازه، کاموای رنگی، برگ و‌ گل‌های ریخته پاییزی، کاغذهای روغنی، دفتر یا کتاب مقوایی مثل دفتر تلفن، پانج و چسب استفاده کنید. از کودک بخواهید تعداد زیادی گل و برگ‌های ریخته پاییزی را در اندازه، شکل و رنگ‌های مختلف انتخاب و جمع‌آوری کند. به او کمک کنید از برگ‌ها محافظت کند و بتواند آن‌ها را به درستی خشک کند.

برای خشک کردن می‌تواند از دفتر تلفن مقوایی که برگه‌های آن انسجام بیشتری دارند استفاده کند و هر گل یا برگ را در یک صفحه از دفتر بگذارد و دفتر را به مدت یک هفته در جای خشک و خنک نگه‌داری کند تا برگ‌ها کاملا خشک شوند. سپس کودک برگ‌ها و گل‌ها را روی مقواهای رنگی بچسباند و هر صفحه را با کاغذ روغنی بپوشاند. با کمک هم صفحات را مرتب کنید، از روی جلد تا صفحه آخر به‌ترتیب بچینید، با یک پانج یک طرف آن چند سوراخ ایجاد کنید و بندها را از سوراخ‌ها رد کنید تا کتاب کودکتان درست شود.

۱۱. ستاره های آسمان شبیه چیست
تصاویر جادویی که آسمان با ستاره‌های درخشان خود شب‌ها به نمایش می‌گذارد می‌تواند فرصت گفتگو و فعالیت جذابی را با کودکتان برای شما فراهم کند. می‌توانید به تراس خانه بروید و از کودک بخواهید بادقت به آسمان نگاه کند و بگوید تجمع ستارگان از نظر او به چه شکلی شبیه است؟ اطمینان داشته باشید از شنیدن جواب‌های ناشی از تخیلات ناب کودکتان به وجد خواهید آمد و بسیار لذت خواهید برد. این فعالیت همچنین به قدرت یادگیری شمارش اعداد در کودکتان کمک خواهد کرد.

۱۲. تیله بازی کنید
می‌توانید این بازی را در بالکن یا حیاط خانه انجام دهید. آنچه نیاز دارید یک ورق کاغذ سفید، چند تیله و چند ظرف کوچک حاوی رنگ‌های ترجیحا قابل شستشوست. از کودک بخواهید تیله را در ظرف رنگ‌های مختلف بیندازد، با قاشق آن‌ها را خارج کند، روی کاغذ بغلتاند و از ایجاد طرح و رنگ‌های متفاوت لذت ببرد.

۱۳. استخر یخ درست کنید
برای انجام این فعالیت، لازم است از استخر کودکان به روش دیگری استفاده کنید. استخر را به جای آب با قالب‌های یخ پر کنید. از کودکتان بخواهید خارج از استخر بایستد و یک ظرف در کنارش روی زمین بگذارد. هیجان این بازی به دلیل این است که هر کودک باید با انگشتان پاهایش قطعات یخ را از استخر خارج کند و در ظرف کنار خود بگذارد. احتمالا طی این بازی صدای جیغ و خنده و خوشی کودکتان بی‌اندازه خواهد بود.

۱۴. جشن آب بازی بگیرید
با انجام این فعالیت، اجازه می‌دهید کودکتان احساس کند برای شنا کردن به استخر رفته است، در حالی که در خانه از بازی با شما لذت می‌برد. کودکان می‌توانند، با استفاده از تفنگ یا اسپری آب‌پاش، آب را اسپری کنند و با خیس شدن از آن لذت ببرند.

۱۵. رنگین کمان کف بسازید
برای این بازی به مقداری صابون، کمی آب، رنگ خوراکی و یک وسیله برای هم زدن نیاز دارید. صابون و آب را در یک ظرف مخلوط کنید و رنگ‌های خوراکی را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید. از کودک بخواهید کف‌ها را آنقدر هم بزند که کف شروع به فرم گرفتن کند. در این مرحله، کودک می‌تواند کف‌ها را از ظرف خارج کند و با آن‌ها اشکال متعدد بسازد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما