آموزش «سلام» با بازی

حتما تا بحال خیلی از کودکان را دیده ایم که با بزرگترها چشم تو چشم می شوند، ولی سلام نمی کنند. این سلام نکردن از دو حال خارج نیست، یا آن شخص رو دوست ندارند و یا اصلا با واژه «سلام» انس ندارند و به عنوان ارزش برای آن ها جا نیفتاده است.   1- […]

حتما تا بحال خیلی از کودکان را دیده ایم که با بزرگترها چشم تو چشم می شوند، ولی سلام نمی کنند. این سلام نکردن از دو حال خارج نیست، یا آن شخص رو دوست ندارند و یا اصلا با واژه «سلام» انس ندارند و به عنوان ارزش برای آن ها جا نیفتاده است.

 

1- سلام به معناي صلح و دوستي است. وقتي ما به كسي سلام مي كنيم يعني اينكه من با تو دوست هستم.

2- سلام كردن يكي از راه هاي ابراز محبت مي باشد.

كودكان نيز مانند بزرگترها به بعضي ها دوست ندارند سلام كنند براي اين موضوع بهتر است كه در دل كودكان ايجاد محبت بيشتر کنیم و فرصت دهیم كه كودكان نسبت به آن ها علاقه مند شوند و سلام كنند

 

زمان شروع آموزش!؟

آموزش آداب (سلام کردن، مودبانه سخن گفتن، احترام گذاشتن، خداحافظی کردن، درست نشستن، درست غذا خوردن، رعایت نظافت که شامل شستن دست ها پیش و پس از غذا، مسواک کردن ) نخستین آموزش هایی است که از سن هیجده ماهگی می توانیم آن را شروع کنیم.

مطابق با سخن پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند: «فرزندت را تا 7 سال رها کن و بگذار پادشاهی کند.» متوجه می شویم که سنین زیر 7 سال، سنین آموزش های رسمی و کلاسیک نیست، پس لزومی ندارد او را مجبور به این کار کنید و یا حتی بعد از سلام نکردن با او قهر کنید و یا فرزندتان را با هم سن و سال هایش مقایسه کنید. بهترین کار این است که این آموزش ها را (در قالب بازی، شعر، سرود و قصه) به او بیاموزید.

 

1) کودکان بیشتر از رفتار ما می آموزند تا از گفتار ما؛ پس با عمل خود، رفتار درست را به او بیاموزید.

مواقعی که وارد جمع می شوید با صدای بلند و خوش رویی به دیگران سلام کنید و کودکتان را به این کار تشویق کنید. همچنین در مواقعی که هرچند اندک، کودک سلام می کند او را مورد توجه قرار دهید. از شرمنده کردن کودک جلوی جمع به خاطر سلام نکردن خودداری کنید. به تدریج با افزایش این رفتار و توجه و حمایت بیشتر دیگران به خاطر این رفتار پسندیده انگیزه ی بیشتری برای سلام کردن در وی ایجاد می شود. اما در نظر داشته باشید که آن قدر این مطلب را در گوش فرزندتان زمزمه نکنید که این امر در او حالت لجبازی و انزجار ایجاد کند.

 

2) از كودكان بپرسيد چه كسي مي داند، «سلام» يعني چه؟

به آن ها بگوييد كه سلام يعني دوستي، آشنايي و يک عالم خوبي و عشق و محبت. سلام يعني اينكه من با شما دوستم، تو را دوست دارم و از ديدن تو خوشحال مي شوم و برايت آرزوي سلامتي مي كنم. براي كودكان توضيح دهيد وقتي به كسي سلام مي كنند همه ي اين حرف ها را به او مي گويند.

 

3) از کودک بپرسید که آیا همۀ انسان ها سلام می کنند؟ با یک تمرین ساده او را به نتیجه برسانید.

از او بخواهید که نشان دهد که مادر، پدر، مادربزرگ، پدر بزرگ، دايي و يا خاله چگونه به آن ها سلام مي كنند؟ حالا بپرسيد وقتي يكي از دوستان پدرشان به ديدن آن ها مي آيد چگونه سلام مي كنند؟ با آقاي فروشنده و يا آقاي رفتگر محله چطور؟ به اين طريق چگونه سلام كردن با افراد مختلف را به آن ها نشان داده ايم.

 

4) با کودک خود یک نمایش لذت بخش اجرا کنیم.

می توانید هر کدامتان نقش های مختلف را بگیرید. مثلا نقش دو دوست، یا نقش دو نفر که مدت هاست همدیگر را ندیده اند، یا نقش فروشنده و مشتری و خیلی نقش های دیگر که انواع سلام کردن ها را بر طبق آن شاهدش خواهید بود. حتما بچه ها از این بازی لذت خواهند برد و شور و هیجان سلام کردن های مختلف آن ها را به وجد خواهد آورد.

 

5) به صورت دسته جمعی بازی کنید.

این بازی برای محیط هایی که بیش از دو بچه حضور دارند هیجان بیشتری خواهد داشت. دو دست خود را به هم بدهید و شکل یک دایره را بسازید و از کودک خود هم بخواهید که این کار را انجام بدهد. بعد بگویید که این مثلا یک حباب است. بعد هر کدام از حباب ها (یعنی خودتان و هر کدام از بچه ها) در همان حالت بچرخید و راه بروید و به محض برخورد با هم مثلا بترکید و این کار را با باز شدن دست هایتان انجام دهید. بعد از این مرحله باید آن دو حبابی که با هم برخورد کرده بودند با هم دست بدهند و سلام کنند و یک حباب بزرگتر بسازند. این سلام و دست دادن به عنوان قانون ابتدایی تشکیل حباب جدیده!

 

6) با عروسکی به نام «سلام» بازی کنید.

یک عروسک (ترجیحا عروسک نمایشی باشد) را به کودک نشان دهید و به او بگویید که اسم این عروسک «سلام» هست و ناراحت است چون اسمش را همه به زبان نمی آورند. بعد از کودک بخواهید تا اسمش را تکرار کند و بعد به او بگوید که خیلی اسم زیبایی دارد. حالا فرصت خوبی پیش میآید تا از زبان عروسک درباره اسم عروسک بیشتر صحبت کنیم. توضیحاتی که ابتدای مطلب خواندیم می توانند ایده هایی برای صحبت های عروسک باشند. بعد می توانید عروسک را به دست کودک دهید تا او عروسک «سلام» ش را تکان دهد و به جای او صحبت کند.

 

7) به كودک بگوييد مردم شهرها و كشورهاي مختلف سلام هايشان باهم فرق مي كند.

مثلاً ژاپني ها وقتي مي خواهند به هم سلام كنند از ناحيه ي كمر كاملاً خم مي شوند و چند بار سرشان را تكان مي دهند. هندي ها دو كف دستشان را به هم مي چسبانند و دستشان را زير چانه مي برند بعضي از سرخپوستها دستشان را مشت مي كنند و روي قلبشان مي گذارند. در كشور ما نيز انواع سلام وجود دارد. مثل: بعضي شيرازي ها موقع سلام كردن شانه هاي هم را مي بوسند. در لرستان افراد به هم دست مي دهند هركس دست خود را مي بوسد و به پيشاني مي زند. در تهران و خيلي شهرهاي ديگر افراد موقع سلام كردن صورت هاي همديگر را مي بوسند. در خيلي جاها مردم فقط با هم دست مي دهند. همه اين موارد نمايشي است و شما مي توانيد از كودك بخواهيد آنها را تكرار كند و این نمایش را با شما اجرا کند. از او بپرسيد كدام روش سلام كردن را مي پسندند.

 

8) از وی بپرسید: فكر مي كني هنگام سلام كردن چه چيزهايي را بايد رعايت كرد؟

پس از اين صحبت چهره تان را اخم آلود كنيد. حتي كمي عصباني شويد و با همين چهره به كودكان سلام كنيد. عكس العمل كودك چيست؟ حالا چهره تان را غمگين و افسرده و خسته و بي حوصله نشان دهيد و به كودك سلام كنيد. در آخر لبخند بزنيد و با هيجان و شادي به كودك سلام كنيد و از آنها بپرسيد كدام سلام را بپسنديد. بعد از اين تمرين كودك بايد درك كرده باشند كه هنگام سلام بايد لبخند بزنند، چهره شادابي داشته باشند و با صدايي محكم و رسا به طرف مقابل سلام كنند.( تمرين صحيح سلام كردن به صورت نمايشي هر روز تكرار شود…)

 

9) درباره در آغوش گرفتن و بوسیدن در هنگام سلام کردن از او سؤال کنید.

بسياري از افراد وقتي به هم مي رسند همديگر را در آغوش مي گيرند و يا روبوسي مي كنند. اين كار پسنديده ايست!؟ آيا هميشه مي توان اين كار كرد؟ منتظر پاسخ كودك بمانيد. بسياري از بيماري هاي ما مسري است، يعني از ما به فرد ديگري منتقل مي شود و فرد روبرو نيز به همان بيماري منتقل مي شود (مثل سرماخوردگي) وقتي ما بيمار هستيم نبايد با كسي دست بدهيم وي را در آغوش بگيريم يا روبوسي كنيم. كسي هم كه بيماري مسري دارد نبايد خيلي نزديک او برويم. حالا بعد از گفتن این نکته بازی را شروع می کنیم:

از کودک بخواهید تا با توجه به حالت شما شکل صحیح سلام کردن با شما را داشته باشد. مثلا یک بار سرفه کنید و دفعه ی بعدی سرحال باشید. کودک باید بیاموزد که در دفعه ی اول باید فقط سلام کند و دفعه بعد می تواند دست بدهد و روبوسی نیز بکند.

نکته: وقتی سرفه می کنید دستتان و یا دستمالی را جلوی دهانتان بگیرید و از او عذرخواهی کنید که نمی توانید با او دست بدهید و یا روبوسی کنید.

 

10) نکته ی شرعی سلام کردن را به وی بیاموزید.

ابتدا از بچه ها بپرسید که مامان با بابا چه جوری سلام می کنند؟ و بعد تک تک اعضای خانواده را برایش بگویید و نمایشی ترتیب دهید. اگر کودک دختر است از او بخواهید که مثلا مامان باشد و اگر پسر است بخواهید که کودک بابا شود. حال شما با تغییر حالت هایتان نقش افراد مختلف و آشنا و غیرآشنا را به خود می گیرید. مثلا بگویید من مادربزرگ هستم و شکل خمیده ی آن را به خود بگیرید و کودک بعنوان مامان و یا بابا باید با شما سلام کند. بعد نقش انواع اشخاص محرم و یا نامحرم را به خود بگیرید و از او بخواهید که به شیوه ای که شما و یا پدرش با آن شخص برخورد می کند برخورد کند و در مواقعی که لازم است دست بدهد و روبوسی کند و هر جا که نامحرم بود باید جدی تر و با متانت تر سلام کند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

  1. خودخودم گفت:

    سلام.عالی بود سپاسگزارم

دیدگاه شما