جولای 4
بازدید : 1452
نظرات : بدون دیدگاه
پیش‌گیری و درمان حسادت

اگر والدین بـا‌ حـسادت‌ کـودک برخورد درستی نکنند،حسادت‌ کودک‌ تداوم و تشدید‌ پیدا‌ می‌نماید‌ و بدون تردید از لحاظ عاطفی و روانـی‌ مـشکلاتی‌ را بـرای او ایجاد خواهد کرد.اگر حسادت کودک خارج از کنترل‌ گردد‌،ممکن است در همۀ دوران کودکی‌، نـوجوانی، بـزرگ‌سالی و حتی تا‌ پایان‌ عمر او نیز ادامه یابد‌، از‌ این‌رو والدین باید […]

اگر والدین بـا‌ حـسادت‌ کـودک برخورد درستی نکنند،حسادت‌ کودک‌ تداوم و تشدید‌ پیدا‌ می‌نماید‌ و بدون تردید از لحاظ عاطفی و روانـی‌ مـشکلاتی‌ را بـرای او ایجاد خواهد کرد.اگر حسادت کودک خارج از کنترل‌ گردد‌،ممکن است در همۀ دوران کودکی‌، نـوجوانی، بـزرگ‌سالی و حتی تا‌ پایان‌ عمر او نیز ادامه یابد‌، از‌ این‌رو والدین باید با به کـارگیری روش های مـختلف، از بروز حسادت در کودکان‌ جلوگیری‌ کنند.

 

والدین آگاه و مجرب کسانی‌اند‌ که‌ نسبت‌ به فرزندان خـود‌ رفـتاری‌ محبت‌آمیز و عادلانه دارند و هیچ‌تبعیضی‌ بین‌ آنان قائل نیستند.اما والدین نباید با هـمۀ فـرزندان خـود به یک روش ثابت‌ و یکسان‌ رفتار کنند، زیرا خصوصیات، نیازها و خواست‌های‌ کودکان‌ با هم‌ فرق‌ دارد‌. از این‌ رو رفـتار والدین‌ با کودکان باید بر اساس ویژگی‌ها،توانایی‌ها و احتیاجات آن‌ها باشد. والدیـن بـاید بـا هریک از‌ فرزندان‌ خود،مانند فردی مستقل رفتار کنند‌ و به‌ شخصیت‌ آنان‌ توجه‌ کافی داشته بـاشند‌، اعمال‌ خوب و پسندیدۀ آن‌ها را مورد تشویق قرار دهند و رفتار و عادات بد و ناپسندشان را اصلاح کـنند و در‌ صـورت‌ لزوم‌ وظایفی را به آن‌ها محول نمایند.

 

رفتار‌ مادر‌ نقش‌ بزرگی‌ در‌ برانگیختن‌ حسادت کودک دارد. مادری که در رفـتار خـود مهر و محبت بیش از اندازه به خرج می‌دهد یا مادری که در رعایت مـقررات انـضباطی ثبات و نظم ندارد، بیش‌ از مادری که رفـتار مـتعادل و مـنظم دارد، موجب برانگیختن حسادت در کودک می‌شود. هرچه مـادر در تـوجه و علاقه به کودکان، رفتاری متعادل و پخته داشته باشد، بروز حسادت در میان کودکان‌ کـم‌تر‌ خـواهد بود.

 

اگر والدین یـک کـودک را بیش از سـایر کـودکان مـورد تشویق و تحسین قرار دهند،قطعا احـساسات کـودکانی که مورد تشویق قرار نگرفته‌اند، به شدت‌ جریحه‌دار‌ خواهد شد. بزرگ‌سالان و مـربیان بـاید از مقایسۀ کودکان با یکدیگر و تبعیض بـین آن‌ها شدیدا پرهیز کـنند و بـه کودکان توجه یکسانی داشته بـاشند، و اگـر‌ قصد‌ تشویق یکی از آن‌ها را‌ دارند‌،نباید موجبات رنجش دیگران را فراهم کنند.

 

بـه طـور کلی برای درمان حسادت کـودکان ابـتدا بـاید علت بروز آن را شـناخت‌ و سـپس‌ با به کارگیری روش های‌ مـناسب‌، نسبت به درمان آن اقدام کرد. اما اقدامات زیر می‌تواند تا حدود بسیار زیادی بـرای پیـش‌گیری از حسادت کودکان مفید واقع گردد. والدیـن بـا رعایت آن ها مـی‌توانند گام‌های مثبت و مؤثر‌ در‌ این زمـینه بردارند.

 

1- جلب اعتماد و اطمینان کودک به این‌که مورد توجه و محبت والدین قرار دارد.

2- والدین باید در رفـتار بـا فرزندان خود عدالت و انصاف را رعایت کـنند.

3- بـه کـودک کـمک‌ شـود‌ تا احساسات‌ خـود را بـه نحوی مناسب تخلیه کند.

4- والدین باید قبل از تولد نوزاد،زمینه را برای تولد‌ او آماده کنند، یعنی بـا کـودک بـزرگ‌تر در این مورد صحبت‌ کنند‌ و بعد‌ از تولد نـوزاد نـیز هـم‌چنان کـودک را مـورد مـهر و محبت قرار دهند.

5- والدین در دعواهای کودکان دخالت ‌‌نکنند‌،مگر در مواردی که احتمال آسیب‌های جسمانی وجود داشته باشد.

6- تشویق و هدایت کودکان‌ به‌ نقاشی‌ و بازی‌های گروهی که موجب تـقویت روحیۀ تفاهم و همکاری در آن‌ها شود.

7- افزایش توانایی و اعتماد به‌ نفس کودکان در انجام وظایف محوله.

8- فراهم آوردن امنیت عاطفی کودک در محیط‌ زندگی،با ایجاد روابط‌ مطلوب‌ خانوادگی.

9- هماهنگی و همنوایی بین الگوهای تـربیتی خـانه و مدرسه، برای تقویت قدرت تصمیم‌گیری صحیح در کودکان.

10- والدین باید به عنوان اولین الگوی اخلاقی،با رفتار و کردار شایسته،کودکان را به انجام‌ کارهای نیک و پسندیده هدایت کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما