ژانویه 29
بازدید : 1572
نظرات : بدون دیدگاه
ماسه بازی، یک روش درمانی

کودک در ماسه بازی، نیازهای حسی- حرکتی خویش را برآورده می‌کند و انرژی غنی شده در درون خویش را به گونه ای منطقی تخلیه می‌کند.

ماسه بازی به دلیل ایجاد فضای سالم و استاندارد بازی و افزایش مهارت های حرکتی – هیجانی کودکان به عنوان یک بازی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسه بازی سال هاست در مراکز آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا، مورد توجه می باشد.  ماسه بازی فعالیتی طبیعی، لذت بخش، شگفت انگیز و پر رمز و راز است. این بازی هدفدار و منطقی می تواند روابطی صمیمی، گرم و عمیق با کودکان برقرار کند و در جهت رشد و تربیت آنان گام بردارد. گام هایی که به غنای دنیای خیال، رویاها، ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی و مهارتی کودکان می انجامد.

 

کودک در ماسه بازی، نیازهای حسی- حرکتی خویش را برآورده می‌کند و انرژی غنی شده در درون خویش را به گونه ای منطقی تخلیه می‌کند که این عمل نه تنها آرامش روحی او را افزایش می دهد بلکه باعث پویایی رفتارش می شود. حال در صورتی که این انرژی امکان بروز نیابد احتمالاً به اضطراب، افسردگی و پر تحرکی تبدیل می‌شود.

 

ماسه بازی درمانی به تکنیک درمانی گفته می شود که در آن درمانگر از درمان جو می خواهد تا با استفاده از عروسک ها و اسباب بازی های کوچک و سمبلیک دنیای خود را به صورت سمبلیک در دنیای ماسه بسازد تا از آن طریق، به بررسی مشاهده این تصاویر و گفتگو با آزمودنی ها در مورد محتوای آن ها بپردازد.

 

ماسه بازی درمانی، روشی است غیرکلامی که در آن کودک با ساختن دنیای خود درسینی شن به بیان تعارضات، تمایلات و هیجاناتش می پردازد و در جریان خلق این صحنه توسط کودک، درمانگر، نقش مشاهده گر صامت را بازی می کند. تعبیر و تفسیر صورت نمی‌گیرد تا زمانی که مراجع (کودک) چندین سینی شن را در مدت زمانی معین بسازد. این باعث آشکارشدن طبیعی جریان درمان بدون دخالت ذهن می‌شود.

 

روان درمانان، ماسه بازی درمانی را یک شکل خلاق از روان درمانی تعریف کرده اند که در آن از یک جعبه شن و مجموعه ای از وسایل و امکانات برای کشف لایه های عمیق روان فرد در شکلی جدید استفاده می شود. بیمار از طریق این تکنیک می تواند وضعیت روان شناختی خود را تفسیر کرده و سامان بخشد.

 

ماسه بازی درمانی در دنیای درمانی امروز و به ویژه در درمان کودکان عصر حاضر، جایگاه مناسب خود را یافته است، ابراز امیدواری کرد با عرضه محصولات سالم در این حوزه زمینه بهره گیری از ماسه بازی در ارتقای سلامت روانی افراد و پیشگیری و درمان مشکلات عصبی و رفتاری آن ها فراهم شود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما