سپتامبر 3
بازدید : 998
نظرات : بدون دیدگاه
درمان های مؤثر برای کودکان اتیستیک

تمرینات فیزیکی و ماساژ یکی از مهمترین درمان های مؤثر برای کودکان اتیستیک شناخته شده است . تمرینات سخت و شدید منجر به دستور پذیری ، کاهش رفتارهای کلیشه ای ، بیش فعالی ، پرخاشگری ، خودآزاری و رفتارتخریبی شده است و علاوه براین ها باعث سلامت جسم و روح و تقویت حافظه و توجه […]

تمرینات فیزیکی و ماساژ یکی از مهمترین درمان های مؤثر برای کودکان اتیستیک شناخته شده است . تمرینات سخت و شدید منجر به دستور پذیری ، کاهش رفتارهای کلیشه ای ، بیش فعالی ، پرخاشگری ، خودآزاری و رفتارتخریبی شده است و علاوه براین ها باعث سلامت جسم و روح و تقویت حافظه و توجه ، تمرکز کودک شده و در بهبود آن ها بسیار مؤثر می باشد .
بسیاری از این تمرینات نیاز به وسیله خاص و گران قیمت نداشته و در هر جا و مکانی قابل اجرا می باشد . همچنین اثرات و مضرات سایر درمان ها مثل استفاده از دارو را نداشته و به سهولت قابل اجرا و کاهش مشکلات رفتاری کودک در خانه ، مدرسه و جامعه می گردد.
تمرینات شدید به مدت ۲۰ دقیقه و در ۳ تا ۴ هفته انجام می گردد . بنابراین توصیه می شود که والدین و مربیان به طور جدی تمرینات فیزیکی را در برنامه های آموزشی کودکان اتیستیک بگنجانند .

ماساژها :
ماساژها جهت رسیدن به اهداف زیر انجام می گیرد .
– ایجاد آرامش در طول روز
– ایجاد خوابی راحت
– افزایش توجه و تمرکز
– کمک به تولید گفتار هدفمند
– کاهش آواسازی های بی هدف و جیغ و داد
– تقویت حرکات در اندام های گوناگون
ماساژ در ۲ نوبت انجام می گیرد .

تحریکات لمسی برای کودکان اتیستیک
به طور کلی تحریکات لمسی از سمت آرام و ملایم به سمت سخت و کمی دشوار برای کودکانی که دارای حساسیت بیش از اندازه به محرک های لمسی هستند و برعکس آن برای کودکانی که دارای حساسیت کمتر از حد معمول به محرک های لمسی هستند انجام می شود .

انواع تحریکات لمسی عبارتند از :
لمس فشاری : به سه صورت انجام می شود.
کودک را به صورت دمر می خوابانیم و دو طرف ستون مهره های کودک را با دو انگشت اشاره و میانی ، با کمی فشار لمس می کنیم . این لمس را از بالای ستون مهره ( گردن ) تا پایین ستون مهره ها انجام می دهیم . مدت تمرین تمرین ۵ – ۳ دقیقه و ۳-۲ بار در روز است . این تمرین خاصیت آرامبخش و خواب آلودگی نیز دارد به همین جهت یک نوبت فبل از خواب توصیه می شود . بهتر است هنگام ماساژ همزمان از آهنگ ملایم نیز استفاده شود .

لمس فشار دورانی :
این را روی تمام پشت کودک به مدت ۸ دقیقه ، کف دست ها و پاها ۱ دقیقه صورت ۳ دقیقه ۲-۱ بار در روز انجام می دهیم .

لمس سویی :
با نوک انگشت نشانه به صورت بسیار سطحی با پوست کودک تماس برقرار می کنیم این لمس می تواند به صورت متوالی و آرام در جهت رشد موها از بالا به پایین باشد و میزان سطحیکه با انگشت در هر بار لمس می شود یک سانتی متر است . این لمس را با سرعت و در جهت مخالف رشد موها نیز می توان انجام داد . این نوع تحریکات می تواند روی سینه و شکم به مدت ۵ دقیقه ، روی پشت ۸ دقیقه ، روی صورت ، بازوها، ساعد و ساق پا و ران هر کدام ۳ دقیقه انجام شود .

خارش :
با نوک ناخن به گونه ای که پوست کودک زخمی نشود به صورت آرام و یا سریع پوست کودک تحریک می شود .

تحریکات گرما و سرما :
دو ظرف که یکی آب گرم با دمای ۴۵-۳۵ درجه و دیگری ۲۰- ۱۵ درجه دارد را آماده می کنیم . ابتدا دستمالی را در آب گرم فرو می بریم آن را می چلانیم و به مدت ۲۰ ثانیه دستمال را روی موضع گذاشته سپس بلافاصله با دستمال چلانده شده از آب سرد این کار را می کنیم . ۳بار این کار را به طور متوالی انجام می دهیم .

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما